Ketuanan MeLAYU & Ketuanan Anak Bangsa Malaysia ?

Arab, Abai Sungai, Angko Indian, Achenes, Bookan, Bateq, Bisaya', Bintulu, Bajan, Burawan, Boyan, Beketan, Bidayah, Banjarese, Baba, Bugis, Belinese, Benggali, Bonggi, Che Hoong, Cantonese, Chitties, Cocos Islander, Dumpas, Dusun, Eurasian, Foo Chow, Gana, Gujerati, Heng Hua, Hokkien, Hokchia, Hakka, Hainannese, Ida'an, Iban, Iranun, Jahai, Jah Hut, Javanese, Jaffnese, Kantonese, Kintaq, Kuijau, Kalabuan, Kadazan, Kelabit, Kajang, Kejaman, Kanarese, Kimaragang, Kayan, Kalabakan, Kensiu, Kedayan, Kagayan, Kristang, Kwongsai, Kenyah, Lanoh, Lisum, Lakiput, Longkiput, Lobu, Lun Bawang, Lotud, Lundayah, Lahanan, Mendriq, Melanau, Mangkaak, Mah Meri, Malayali, Murut, Melayu, Makiang, Minangkabau, Minokok, Nepali, Orang Kuala, Orang Kanaq, Orang Hulu, Okolod, Orang Seletar, Papar, Paitan, Punjabi, Paluan, Pathans, Punan, Penan, Rungus, Rumanan, Sa'aban, Semoq Beri, Sama, Sino Natire, Sinhalese, Sinabu, Sindhi, Sekepan, Sungai, Suluk, Sihan, Semelai, Serudung, Semai, Sembakung, Tatana, Timugon, Temuan, Tombonuo, Tagal, Tamil, Tinagas, Teochow, Telegu, Tengara, Tidung, Tobilung, Temiar, Ukit, Ubian...

Apebenda aku melalut dekat atas tu..?

Untuk pengetahuan korang khususnya orang-orang, list dekat atas tu ialah kaum-kaum yang menghuni negara Malaysia sebelum dan selepas Tanah Melayu Merdeka dan sampai sekarang pun kaum-kaum yang aku listkan dekat atas tu masih lagi menghuni negara Malaysia dan memegang kad pengenalan berwarna biru yang tertulis "warganegara Malaysia".

Semua kaum-kaum yang disenaraikan diatas tu, bersama-sama merasai apa yang kita lalui selama ini malah ada antara mereka mmempunyai pengalaman yang lebih "berharga" dari kita tetapi tidak ramai yang kedepan menuntut hak mereka sepertimana "Bangsa AGONG MeLAYU' bangkit mempertahankan hak mereka (kununnya).

Bila bercakap soal 'hak", kenapa sentiasa sahaja "Bangsa AGONG MeLAYU" sahaja yang dibicarakan..?

Balik pada sejarah Tanah Melayu... siapa yang dapat membuktikan bahawa Tanah Melayu ini ditenui oleh "Bangsa AGONG MeLAYU"..?

Tak salah kalau aku katakan bahawa, Tanah Melayu ini pada asalnya bukanlah hakmilik "Bangsa AGONG MeLAYU", "Bangsa AGONG MeLAYU" pada aku tak ubah seperti "Bangsa AGONG Mat Saleh"...

Dari mana datangnya "Bangsa AGONG MeLAYU"..? aku sendiripun walau dalam kad pengenalan aku tertera "Bangsa Melayu", masih tak dapat nak pastikan kesahihan "bangsa" aku... betul ke aku ni berbangsa Melayu..? ada yang dapat sahkan..? tak kan sebab aku biasa pakai baju melayu, makan kuih bahulu, pakai songkok (tapi tak tinggi), pakai capal maka aku adalah bangsa melayu?

Kalau ada Mat Saleh yang biasa menjalani kehidupan macam "orang melayu", layak ke dia dipanggil "bangsa melayu" walaupun dia bermata biru..?

Kita cuma ada slogan "1Malaysia" tapi kita masih lagi mendiskriminasi bangsa-bangsa lain yang juga "warganegara Malaysia".

Apa-apa pun kita utamakan MeLAYU, lebih-lebih MeLAYU UMNO. bangsa-bangsa lain yang lebih awal berada di Tanah Melayu tapi kehidupannya masih terpinggir mengalahkan anak tiri bapak tiri mak tiri sebelah adik beradik tiri kita pula macam mana?

Pernah ke kita menjenguk mereka-mereka yang kehidupannya lebih daif dari kita yang sebenarnya menumpang..?

Kalau diikut pada sejarah, melayu tak kan bangkit tanpa bantuan bangsa-bangsa lain. melayu bangkit dengan kerjasama semua bangsa-bangsa penghuni Tanah Melayu satu ketika dulu... nasib juga ada penjajah yang datang membawa hamba-hamba abdi dari negara-negara lain.

Sampai 1 ketika bila kita sudah agak maju, kita sudah agak kedepan... melayu mula lupa sumbangan bangsa-bangsa lain sehingga melayu dikenali.

Tanpa india-india import atau para pedagang india, melayu tidak akan kenal apa itu rempah ratus, tanpa cina-cina import atau para pedagang dari Tanah Besar Cina, melayu tidak akan kenal apa itu hasil bumi, apa itu lombong dan apa itu kain tenunan.

Bila melayu dah hebat, melayu mula meminggirkan bangsa-bangsa lain yang 1 masa dulu menjadi tempat untuk melayu bergantung hidup.

Bila cina hebat kerana mereka rajin berusaha dan pandai berniaga, melayu bangun mengamuk kononnya cina mula hendak mengambil alih kuasa perniagaan sedangkan pada hakikatnya melayu sendiri yang tidak pandai hendak menguasai ilmu perniagaan sebaik cina.

Hakikatnya melayu cuma pandai mengambil kesempatan manakala cina pula pandai menggunakan kesempatan. beza mengambil kesempatan dengan menggunakan kesempatan tidak sama. mengambil kesempatan ialah mencilok apa yang ada tetapi tidak memanfaatkan ia sebaik-baiknya dan menggunakan kesempatan pula ialah mencilok apa yang ada dan memanfaatkannya sebaik-baiknya.

Melayu kalah dalam hal ini.

Bila melayu kalah, melayu mula menyalahkan bangsa lain... melayu memang hebat dalam ilmu sihir kambing hitam. melayu hebat dalam membuang taik dimerata-rata dan melayu hebat mengambing hitamkan orang lain bila melayu tersepit setelah taik tadi ditemui.

"Itu bukan aku yang punya..!", kata melayu bila terkantoi... tipikal melayu.

Melayu bijak juga menipu... melayu pernah menipu melayu dan melayu-melayu BANGANG, cukup-cukup percaya dengan penipuan melayu.

"Proton Saga" kereta pertama Malaysia... penipuan tahap Maharaja Wunan dengan kuasa 99 petala langit.

20 tahun lepas tu baru melayu sedar rupanya Proton Saga cuma klon kereta jepun... Mitsubishi. buta-buta melayu kena tipu dekat melayu. itupun temelang pecah sebab terkantoi... bila kantoi melayu mula cari kambing hitam...

Gearbox proton masa tu banyak masalah, macam biasa, melayu akan melaung... "itu bukan aku punya..! itu mitsubishi yang punya..!" lalu melayu pun tau... rupanya melayu dah kena tipu dek melayu...

Sampai ke hari ni, melayu masih dok tipu melayu... kaum-kaum lain pun ramai yang kena tipu... ramai yang didiskriminasi. terutamanya kaum-kaum pribumi. kaum pribumi tinggal dikawsan pedalaman. kawasan yang banyak sumber hutan... kayu-kayan, balak.

Bila melayu datang gila, melayu akan halau kaum-kaum pribumi dari prasarana kehidupan mereka, kaum pribumi terpaksa berpindah ke kawasan lain sebab kampung mereka habis ditebang dan bumbung tempat mereka berlindung habis tertanggal diheret lori balak.

Mereka diperlakukan demikian sedangkan merekalah tuan asal Tanah Melayu.

Sebab tu aku cakap bangsa melayu ni macam bangsa Mat Saleh... masuk kampung red indian, kemudian halau red indian, kemudia isytihar "akulah tuan tanah'.

Lepas tu semua keistimewaan hanya diutamakan kepada melayu...

Melayu, melayu, melayu... kaum lain semua makin terpinggir macamlah di Malaysia ni cuma ada melayu je... kaum-kaum lain yang aku senaraikan dekat atas tu macam mana?

Tak kan sebab mereka tak pakai baju melayu, tak pakai songkok, tak pakai capal, tak kenal kuih bahulu maka mereka tiada hak atas bumi Malaysia ni..?

1Malaysia kena tahu, Malaysia dan hak-hak keatas tanah 1Malaysia ni bukan semata-mata hanya untuk melayu sahaja. semua kena kenal apa itu 'Bangsa Malaysia", semua kena ingat bahawa tak kira apa bangsa kita, apa agama kita, kita adalah "Anak Bangsa Malaysia'.

1Malaysia untuk semua, 1Malaysia untuk "Anak Bangsa Malaysia" dan bukan hanya untuk 'MeLAYU'. ingat... kalau mahu berjuang, berjuanglah untuk 'Anak Bangsa Malaysia'... berat sama dipikul, ringan sama dijinjing.

Melayu itu apa? melayu itu bukan "Tuan"... melayu itu juga adalah 'Anak Bangsa Malaysia"... Tuan kita dan semua kaum di Malaysia ialah Negara ini. jadi kita sebagai 'Anak Bangsa Malaysia" wajib bersama-sama dengan semua kaum mempertahankan Negara Malaysia.

Kita tak perlukan mana-mana kaum atau bangsa sebagai "Tuan". melayu bukan tuan, cina bukan tuan, india bukan tuan dan semua kaum pun bukan tuan. kita saling memerlukan, kita saling diperlukan. jadi kita bergerak bersama-sama atas nama "Saya Anak Bangsa Malaysia".

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...