Kaedah Beserta Doa Ketika Bersalin(18PL)

Mengurangkan kesakitan !

Berbagai cara dan ubatan boleh digunakan untuk menangi masalah kesakitan. Sokongan moral suami, ibu atau saudara adalah penting. Amalan doa dan zikir, kawalan pernafasan, berjalan2, membaca, menonton TV diperingkat awal boleh membantu.

Terdapat beberapa jenis ubat- Ubat2 penawar sakit yang diberi secara suntikan, Ubat2 gas yang disedut, bius saraf 'Epidural'. Ubat2 penawar secara suntikan boleh menahan sakit sampai 4 jam. Tetapi kadang kala ia kurang berkesan. Ubat gas sedut sesuai untuk digunakan apabila sudah dekat nak beranak.

Bius saraf epidural biasanya menghilangkan kesakitan and kuncupan rahim tidak dapat dirasai langsong. Munkini kaedah ini terus menghapuskan satu nikmat Allah iaitu 'sakit bersalin'. Walau demikian ia amat berguna bagi kehamilan sulong dan bagi mereka tidak tahan sakit. Kebanyakkan dari mereka memerlukan kelahiaran secara forsep atau sedutan vakum.

KELAHIRAN !

Apabila pintu rahim terbuka sepenuhnya (fully dialted), siibu akan merasa seolah2 nak buang air besar dan secara otomatis ia akan meneran saperti kena sembelit. Ini disebakan kepala bayi telah menekan pada usus besar dan dubur.

Ketika ini siibu memerlukan tenaga yang kuat untuk menolak keluar kepala bayi. Apabila sakit kuncupan rahim mula dirsai, sedut nafas berpanjangan , tahan dan teran sekuat2nya untuk menolak bayi keluar. Baca 'Subhanallah' banyak2.

Doktor atau bidan akan menyambut kelahiran.

'Episiotomy' atau gunting pintu faraj adalah untuk
mencegah koyak yang munkin sukar dijahit.

Setengah bidan amat mahir melahirkan tanpa koyak faraj.

Belakang faraj dipertahan untuk mencegah koyak ketika
kepala bayi nak keluar.

Dengan tangan kanan menjaga belakan faraj, tangan
kiri bidan mengawal kepala bayi keluar.

Segala lendir dan cecair perlu dari mulut bayi baru
lahir untuk mencegah masuk keparu2.

Uri ditarik keluar, manakala tangan kiri bidan
mengawal rahim pada bawah perut.

Uri dipereksa , lengkap atau tidak. Dibersihkan,
dibungkus kain putih dan seterusnya ditanam.

Azankan telinga kanan dan aqamah pada telnga kiri. Bacakan
mana2 surah Al Qur'an yang bapanya hafal.

Beri nama, qiqah dan berkhatan.

Kesemua ini sebaiknya dilakukan pada dua minggu pertama selepas lahir. Bagi anak Lelaki elok dikhatan secepat munkin dengan menggunakan teknik 'plastibel'. Bayi perempuan elok dikhatan pada umor antara 1-3 bulan.

Doa jika anak meninggal waktu lahir.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...